FAQ
Wees alert want er circuleren phishingberichten omtrent de COVID-19-toeslag, zowel via whatsapp als via sms. We tonen je een paar voorbeelden van hoe zo'n bericht er kan uit ziet. (foto's van NB Floor)


Tips:
- Open een link of een bijlage in dergelijke berichten niet. Die kan leiden naar een onbetrouwbare site of kan virussen bevatten. Kijk aandachtig naar de URL van een link of het mailadres of telefoonnummer van de afzender.
- Geef geen vertrouwelijke gegevens vrij. Een helpdesk of bank zal bijvoorbeeld nooit je wachtwoord per e-mail of telefoon vragen.
- Vertrouw niet zomaar elk bericht blindelings. Een crimineel kan zich voordoen als een vriend of een gereputeerd bedrijf.
- Verwijder een verdacht bericht meteen.
- MyFamily communiceert nooit met een link via Whatsapp of per sms.
Meer info:
- Safeonweb.be is een uitgebreide informatiebron. Hier vind je veel antwoorden en goede raad.
- Cybersimpel.be bevat een specifieke pagina met enorm veel praktische informatie.
MyFamily Portaal is je digitale voordeur naar je Groeipakketdossier. Je verneemt hier op welke toeslagen je recht hebt en wanneer die worden betaald. Ook je documenten en gegevens zitten hier veilig opgeborgen.
In dit filmpje ontdek je alle hoeken en kieren van het portaal. Zoals je vast weet is 'Groeipakket' de naam voor de vroegere kinderbijslag.
Hier vind je alle dossiers van de jongeren voor wie jij op 1 januari 2020 de “begunstigde” bent. Dit betekent dat jij voor deze jongeren het Groeipakket ontvangt.
Wil je info opvragen uit deze dossiers? Contacteer een expert uit het team dat jouw dossiers behandelt. Je ziet het e-mail adres in het portaal, rechts bovenaan de pagina.
Momenteel kunnen enkel begunstigden, dus personen die het Groeipakket ontvangen, informatie zien over het Groeipakket-dossier.
Klik op het e-mailadres dat je ziet in het portaal, rechts bovenaan de pagina. Je e-mail programma opent automatisch (da’s handig voor jou). Vergeet je dossiernummer niet te vermelden in je bericht (da’s handig voor ons).
Je krijgt toegang tot de informatie over de kinderen met zogenaamde 'actieve rechten en berekeningen'.
Kinderen met zo’n actief recht of berekening in de laatste 18 kalendermaanden zijn meteen zichtbaar in de lijst. Voor de gegevens van de andere kinderen klik je op de knop 'tonen'

Je kan dit startbedrag – het vroegere 'kraamgeld' – ten vroegste 2 maanden vóór de vermoedelijke geboortedatum ontvangen. Is de betaling gebeurd, dan zie je dat in 'Mijn Groeipakketten'.
Dit is het deel van het Groeipakket waarop je elke maand recht hebt. Het bedrag wordt uitbetaald samen met eventuele toeslagen. Je ontvangt het geld altijd rond de 8ste van de maand. Je krijgt altijd het geld van de vorige maand.
Bijvoorbeeld:
- Rond 8 januari krijg je het Groeipakket (basisbedrag + eventueel andere toeslagen) van de december.
- Rond 8 februari komt het Groeipakket van de maand januari.
- Rond 8 maart ontvang je het Groeipakket van de maand februari
- enzovoort, enzoverder,…
Je ziet hier alle bedragen betaald sinds 1 januari 2020, plus de betaaldatum en het rekeningnummer waarop het bedrag is gestort.
Via de knop 'details' zie je het bedrag per kind en per type toeslag.
Op zoek naar informatie over 2019? De experts van MyFamily helpen jou graag verder. Je ziet hun e-mail adres rechts bovenaan de pagina.
Daarvoor kijk je in de map 'Mijn Gegevens'. Daar vind je de informatie die we nodig hebben om je dossier correct te beheren:
- voornaam en naam
- rijksregisternummer en geboortedatum
- officieel adres
- verblijfsadres (indien dat verschilt van het officieel adres)
- eventuele contactgegevens die je aan ons bezorgde, zoals een telefoonnummer of e-mailadres
Wil je deze gegevens laten aanpassen? Trek dan een expert aan de mouw uit je MyFamily team. Dat kan op het e-mail adres dat je vindt rechts bovenaan de pagina.
Hier vind je de brieven die MyFamily je stuurde sinds 1 september 2020.
Heb je een attest of document nodig? Je expert bij MyFamily staat graag tot je dienst op het vertrouwde e-mailadres.
Drie dingen: 1) hoe kan je MyFamily contacteren, 2) de link naar je eBox en 3) de link naar de sociale media van MyFamily.

Dit is de digitale brievenbus van de overheid. Je vindt er niet alleen alle overheidsdocumenten, maar ook de documenten van MyFamily.
Een tip: activeer je eBox om onze boodschappen voortaan enkel langs de digitale snelweg te ontvangen – en zo het milieu te sparen. Dat kan via de knop 'Hulp nodig'.
Op deze plek houdt de overheid alle administratie bij over jou. Je vindt een deurtje naar je Burgerprofiel in het MyFamily Portaal.

Stap 1: ga naar het MyFamily Portaal, klik op 'Mijn Burgerprofiel' en vervolgens op 'Documenten (eBox)'.

Stap 2: geef je e-mailadres in en klik op 'toepassing koppelen'.

Stap 3: klik op 'akkoord' om je eBox te activeren.

Ziezo, klaar is kees. Je kan nu je berichten van de overheid veilig lezen via 'Mijn Burgerprofiel'.

Dat kan eenvoudig door je te laten registreren in een registratiekantoor. Dat kan je vinden ergens in je streek, in een gemeente met een lokaal registratiekantoor. Je bent ook welkom in Brussel, bij de FOD Beleid en Ondersteuning – DG Digitale Transformatie.
We geven jou graag snel antwoord op info@myfamily.be.